Paragrafen

Bedrijfsvoering

Migratie cloud service ICT
Op 12 oktober 2019 is de gemeente Landsmeer met haar ICT-infrastructuur gemigreerd naar een nieuwe ‘cloud’ leverancier.
De migratie van de ICT-infrastructuur van Landsmeer was nodig voor het goed blijven functioneren van haar werkprocessen, diensten en de uitgifte van producten. De migratie was echter bewerkelijker dan oorspronkelijk was toegezegd door de leverancier. Door technische, organisatorische en logistieke oorzaken is de migratie met zes maanden opgeschoven. Deze problemen waren onvoorzien, en verschilden van aard. Het uitstel bracht kosten met zich mee. In de programmabegroting 2019 was al aangegeven dat de exacte financiële gevolgen van de migratie van tevoren niet konden worden ingeschat. Er waren daarvoor teveel onzekere factoren die niet vooraf konden worden begroot.
Het project werd samen met de gemeente Waterland aanbesteed, maar het project is enkel door de gemeente Landsmeer ingezet en afgerond. Het vooronderzoek voorafgaand aan de aanbesteding  had ook geen goede inschatting van de mogelijk te maken kosten gemaakt.
De migratiedatum werd twee keer uitgesteld, en uiteindelijk naar oktober 2019 verplaatst.  Op basis hiervan konden de extra kosten precies worden berekend. Welk deel van de kosten door de leverancier zouden worden gedragen en welk deel door de gemeente zelf was op dat moment nog niet helder aangezien de onderhandelingen hierover, die al sinds maart 2019 liepen, i.v.m. vakanties moesten worden voortgezet en afgerond. De gemeente Landsmeer heeft na onderhandelen een deel van de extra gemaakte kosten succesvol bij de leverancier geclaimd. Er is €150.000 door de leverancier gecompenseerd in diensten. Deze zijn deels in 2019 verwerkt door niet betaalde abonnementsgelden.
De migratie is in de weken na 12 oktober 2019 succesvol afgerond.

Deze pagina is gebouwd op 05/20/2020 09:38:03 met de export van 05/19/2020 15:35:16