Programma's

Onderwijs

Programmaonderdeel I: Onderwijs

Wat wilden we bereiken?

  1. Voorschool, onderwijs, zorgprofessionals en gemeente signaleren vroegtijdig
  2. Het terugdringen en voorkomen van vroegtijdig schoolverlaters
  3. Het verbeteren aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt voor kwetsbare jongeren
  4. Kinderen in Landsmeer krijgen muziekeducatie

Wat hebben we bereikt?

  1. De vroeg-signalering en preventie is geborgd door samenwerkingsafspraken met alle betrokken beroepskrachten. Professionals zijn bekend met het netwerk en weten elkaar te vinden.
  2. Ter voorkoming en het terugdringen van het vroegtijdig schoolverlaten hebben we een sluitende aanpak georganiseerd met het onderwijs, betrokken organisaties en regiogemeenten. De leerplichtambtenaar houdt het totaaloverzicht op het voorkomen van uitval van de leerling.
  3. We hebben de doelgroep kwetsbare jongeren (jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs, vmbo-basis en MBO (1 niveau) qua aantallen, routes en ondersteuning in beeld en leiden hen actief toe naar werk of andere dagbesteding.
  4. Met de basisscholen is een overeenkomst afgesloten voor muziekonderwijs van schooljaar 2019-2020 tot en met schooljaar 2022-2023.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  1. De voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aan kinderen bij (dreigende) leerachterstanden hebben we voortgezet. Om maatwerk te leveren en de doorgaande leerlijn te bevorderen zijn 'Nadere regels' opgesteld. De focus ligt op kinderen met risico op taalachterstand en/of sociaal-emotionele problematiek. De preventieve zorg is gecontinueerd: spreekuren op de scholen worden goed bezocht; leerkrachten weten onze professionals te vinden; huisbezoeken leveren inzicht; informatieverstrekking zorgt voor bekendheid. De gemeentelijke zorgprofessionals maken onderdeel uit van de lokale (school) ondersteuningsteams en kernteam en kunnen hiermee snel en effectief opschalen of afschalen.
    We voorkomen zwaardere zorg met inzet van schoolmaatschappelijk werkers, de leerplichtambtenaar, de praktijkondersteuner van de huisarts en de jeugdarts. Er is opvoed- en opgroei ondersteuning en er zijn weerbaarheidstrainingen ingezet. Met het onderwijs zijn maatwerkoplossingen gecontinueerd (Droomklas: begeleiding voor meervoudig gehandicapte kinderen; Reboundklas: een time out voor kinderen van maximaal 10 weken; Schakelklas: 1 à 2 jarig onderwijs voor kinderen van nieuwkomers; Dyslexie aanpak).
  2. De leerplichtambtenaar heeft zoveel als mogelijk ingezet op maatwerkoplossingen. We hebben uitvoering gegeven aan het Thuiszitterspact, preventieve verzuimspreekuren gevoerd en de overstap VO/MBO en de overgang van school naar arbeidsmarkt voor kwetsbare jongeren verbeterd. Met deze inzet is het aantal thuiszitters op 0 gebleven en het aantal vroegtijdig schoolverlaters lager dan het landelijk gemiddelde.
  3. De leerplichtambtenaar heeft de doorgaande leerlijn van de (kwetsbare) jongeren in het VO en MBO gemonitord en bij stagnering opgepakt. De jobcoach en de RMC coördinator hebben knelpunten op trajecten van onderwijs naar arbeid opgepakt. Dit heeft geleid tot efficiënte en effectieve (uitstroom) begeleiding in een eerder stadium dan in de laatste klas.
  4. Muziekonderwijs is op alle basisscholen voor alle klassen voortgezet. De scholen hebben werkelijks de docent muziekonderwijs ingeroosterd. Scholen hebben mee gedaan aan tussentijds georganiseerde muziekprojecten.

Lasten

Begroot € 693.271
Gerealiseerd € 656.796
Afwijking € 36.475
Deze pagina is gebouwd op 05/20/2020 09:38:03 met de export van 05/19/2020 15:35:16